קעקועי מדע

9 08 2007

אחרי חלק מהתגובות לפוסט הקודם החלטתי שעדיף שאני אתמקד בנושאים שאני יכול ליצור רושם שאני מבין בהם יותר מרוב הקוראים – למשל מדע. זה לא אומר שאני לא יכול לעסוק בדברים פיקנטיים, ואפילו נתחיל ממשהו ציורי למדי – קעקועים.

אני מספיק זקן כדי לזכור שפעם קעקועים היו עניין למלחים צרובי שמש או אופנוענים קשוחים, אבל היום אפילו תיכוניסטיות מתהדרות במלאך על הכתף או פרפר בשיפולי הגב. זה היה רק עניין של זמן עד שהאופנה הזו תגיע אל הגיקים. קרל זימר שם לב לקעקוע של DNA על כתפו של חבר גנטיקאי. הוא פרסם את זה בבלוג שלו וקרא למדענים לחשוף את הקעקועים המדעיים שלהם. ואכן הקהילה נענתה לקריאתו. הנה כמה דוגמאות מעניינות שעלו שם, וגם כמה שליקטתי בעצמי.

נראה שלביולוגים זה הכי קל – לפחות מבחינה אסטתית, לא מבחינת הכאב. בוחרים ציור יפה של חיה שקשורה לנושא המחקר וזהו. למשל נינה, פרופסורית צעירה לביולוגיה מולוקולרית מגרמניה עם תמנון:

התמונה צולמה על ידי David Kimelberg ושייכת ל-Nina

עבור מתמטיקאים הפן האסתטי כבר יותר מאתגר, לפחות לכאורה. אפשר לכתוב נוסחה מתמטית בכתב אלגנטי, אבל זה עדיין לא יפה כמו ציור. למי שהספיק לשכוח, הנוסחה הבאה היא פתרון משוואה ריבועית:

פתרון משווה ריבועית על ידו של סטודנט

צולם ע"י RX Langepot ומופיע באתר CollegeHumor

מסתבר שיש לא מעט אנשים שמסתובבים בעולם עם נוסחאות מתמטיות על הגוף, אבל כמו במקרה האחרון בדרך כלל מדובר במשוואות בסיסיות, מה שמעלה את החשד שלא מדובר במתמטיקאים מקצוענים. בניגוד אליהם רייאן הוא דוקטורנט לביולוגיה חישובית (כלומר איש מדעי המחשב) מארה"ב, ובעיצוב המראה שלו הוא השתמש באסטתיקה של פרקטלים:

פרקטלים על העור

התמונה שייכת ל-Rayn

למי שלא מכיר – הדוגמאות על ידיו של רייאן אינן עיטורים חסרי משמעות, אלא חבורות מנדלברוט וג'וליה – האייקונים הפרקטלים המזוהים ביותר. רייאן מדגים את מה שהיה ידוע ליוונים כבר לפני אלפי שנים – לא רק שמתמטיקה יכולה לחרוג מהקלישאה של נוסחאות המובנות רק ליודעי סוד, אלא היא השפה האמיתית של האסטתיקה.

הסטודנט האלמוני הבא בחר לחרוט על בטנו את נוסחאת האנטרופיה של בולצמן

נוסחאת בולצמן על הבטן

מתוך האתר modblog

לדעתי זו אחת המשוואות החשובות ביותר בפיסיקה – היא מגדירה את הקשר בין אי-סדר לאנטרופיה (אם תרשו לי לפשט קצת את ההסבר). בולצמן עצמו ביקש בצוואתו שזה מה שיחרטו על המצבה שלו, אבל אפילו הוא לא דמיין שיש מי שינציח את ההישג שלו על עורו החי.

הנה מתכנתת שבחרה לחרוט על זרועה תכנית מחשב בשפת scheme

תוכנית מחשב על היד

התמונה שייכת ל-pinkhairedgirl

הפעם אין לי תובנות מיוחדות בנושא – בשבילי זה כמו סינית. אבל אם יש לכם מהדר אתם מוזמנים להריץ ולראות מה יצא.

הקעקוע האחרון היא של כימאי שהחליט לא להיפרד לעולם מהטבלה המחזורית של היסודות:

הטבלה המחזורית על היד
התמונה שייכת ל-o2b ומופצת ברשיון cc-nc-sa

לא הכי סקסי, למען האמת הייתי אומר שיש לנו זוכה בתחרות הקעקוע הכי גיקי. אבל כל מי שיצא לו לעסוק בכימיה אפילו קצת יודע שזה הכי הרבה מידע שימושי שאפשר לרכז בשטח מצומצם. אני אישית אוהב במיוחד את מתכות המעבר – החלק בשורה הרביעית שמתחת לפער בשורה השלישית.

כפי שהבנתם מהמשפט האחרון גם אני גיק, אבל ניגוד לחבורת האמיצים שבתמונות אני ממש לא איש של קעקועים. אם בכל זאת הייתי עושה קעקוע סביר להניח שהייתי בוחר תמונה דומה לזו:

אורביטלים

אני אשאיר לכם לנסות לפענח מה זה אומר.

כל התמונות הועתקו לכאן על פי תנאי השימוש באתרים המקוריים (ראו קישורים), או על פי הסכמה מפורשת של בעל התמונה.

פעולות

Information

12 responses

9 08 2007
טל

אני הייתי עושה את הקעקוע של טבלת היסודות-אבל כזה שיורד במים, זה ממש יעיל לבחנים בכימיה.

מה דעתך לקרוא לקהילת הלינוקס להראות את הקעקועים שלהם? 😆

10 08 2007
חזי

קעקועים על לינוקס? זה יותר מדי גיקי אפילו בשבילי 😈

10 08 2007
אבי

מישהו מהעבודה שלי שלח אתמול מייל בתפוצת נאטו שמודיע שהוא יוצא לחופשה. הוא כתב את ההודעה בצורת קוד ג'אווה (מזה הוא מתפרנס). שלוש דקות אחר כך, ראש הצוות שלו עשה reply all עם תיקון לקוד…
צריך להיזהר בדברים האלה.
אני, כשיגיע הזמן (כשאהיה זקן?), אקעקע עלי את המשפטים שניסחתי.

10 08 2007
חזי

אבי, קח בחשבון שעור של זקן הוא כבר לא בד ציור מתוח כמו שציירים מעדיפים…

11 08 2007
ailaG

ממה שנראה לי הקעקוע בסקים זה האיבר ה-n בסדרת פיבונאצ'י.
יאק, סקים. צריך לאשפז אותה.

11 08 2007
לימור

הנוסחאות הללו נחשבות לשליף?
פשוט נורא, אבל אני לא אובייקטיבית, בתור אחת שממש לא אוהבת קעקועים, בייחוד לא את הגדולים האלה על כל היד.
למרות שבגיל העשרה, נרא רציתי לעשות אחד כזה, איזה מזל שהורי הצליחו לגרום לי לרדת מין העניין, אחרת הייתי נותרת היום עם קעקוע של עקרב…
מה רע בעור חלק ויפה- למה להרוס…

11 08 2007
pez

אחלה פוסט! לדעתי, הקעקועים הכי מדהימים פה הם של ראיין שעשה את מנדלברוט וג'וליה. האחרים פחות מרשימים מבחינה אסתטית, אבל לזכותם ייאמר שהם מקוריים ויש להם משמעות אישית, שזה הרבה יותר טוב מעוד קעקוע של פיה או דרקון.

11 08 2007
חזי

ailaG – תודה על ההסבר. מהבלוג שלה את יכולה לראות שמדובר בבחורה מאד לא שגרתית, אבל לאשפז אותה זה קצת מוגזם. בכל מקרה אין שום תרופה או טיפול נגד סקים…

לימור – גם אני לא הייתי עושה קעקוע בעצמי, אבל זה לא מונע ממני להנות מקעקועים של אחרים.

pez – גם אני מסכים שהקעקועים של ראיין הכי שווים. מי ששיחק קצת עם חבורת מנדלברוט יודע שאפילו עיצוב השיער שלו מתאים לנושא. גם הקעקועים של נינה יפים (ויש לה עוד כמה באתר שלה), אבל הנושא לא ממש גיקי.

11 08 2007
דולב

חשבתי בעבר על לקחת צעד קדימה את אהבתי לחייל האוויר ולקעקע על עצמי את הסמל של חייל האוויר…
בסוף ירדתי מזה 🙂

12 08 2007
אבי

אם יהיה צורך, אני אגדיל את הפונט 🙂

22 08 2007
ברכה ג

לדוד, שהוא גיק פיוטי במיוחד, יש קעקוע נחמד על הזרוע של הנוסחה המתמטית מהשיר של הביטלס, The End:
And in the end, the love you take is equal to the love you make
הנה תמונה:

CC-by-sa: zzzen.com

22 08 2007
ברכה ג

סליחה, תקלה. התמונה כאן:

להשאיר תגובה

