הקוטב הצפוני של שבתאי – משושה?!

29 03 2007

חכם סיני זקן אמר פעם שככל שלומדים יותר ככה פוגשים יותר דברים מוזרים. אז מה אני מפיל עליכם הפעם? חללית המחקר הרובטית קאסיני שמקיפה את שבתאי שולחת מדי יום תמונות מרהיבות של כוכב הלכת הענק, ירחיו וטבעותיו. חוץ מזה שהתמונות מטמטמות ביופיין, יש לא מעט תמונות שפשוט מטמטמות – במובן המקורי של המלה. למשל התמונה הזאת של הקוטב הצפוני של שבתאי:

הקוטב הצפוני של שבתאי - משושה?!

קודם כל הסבר קצר לגבי הצבע. התמונות צולמו בעזרת מצלמה אינפרה-אדומה, כלומר באורכי גל ארוכים יותר ממה שהעין האנושית יכולה לקלוט. הצבע האדום הוכנס באופן מלאכותי כדי להזכיר שזה אינפרה-אדום (טוב, ברור שבגלל שאדום פשוט סקסי). השוליים הכחולים הם האורורה של שבתאי – זהר הקוטב.

אבל כל זה נדחק לשוליים. העניין העקרי הוא העובדה המבלבלת שהקוטב הצפוני של שבתאי משושה. כן, משושה שווה צלעות מושלם כמו ראש של בורג. רק שהגודל שלו הוא 25,000 ק"מ, פי 2 יותר מקוטר כדור הארץ.

אז מה ההסבר לעניין? כששאלו את אחד מדגולי המדענים החוקרים את שבתאי (השם שמור במערכת), הוא פשוט מלמל משהו לא מובן, הסמיק, והלך לשבת בצד עם ראש מושפל.

ואם אתם חושבים שזה סתם תמונה מקרית שבה העננים הסתדרו בצורת משושה, כדאי שתבדקו את הסרטון הבא:

כן, ראיתם נכון. ראש הבורג מסתובב יחד עם כוכב הלכת והעננים זורמים מעליו.

למעשה אחרי שקאסיני התחיל לשלוח את התמונות האלה, וותיקי נאס"א נזכרו שכבר ראו משהו כזה בתמונות שצולמו על ידי חלליות וויג'ר בתחיל שנות ה-80. רק שאז התמונות היו מטושטשות, ולא ידעו עד כמה צריך לקחת את זה ברצינות. עכשיו כבר ברור שזה רציני, עד כדי כך שכתב המדע של הניו-יורק טיימס שואל מה השם המתאים לתופעת הטבע המוזרה הזאת. אני מציע את השם העברי משושבתאי.

אז מה זה בדיוק? בורג? מנחת לעב"מים? מדבקה לגמילה מעישון? פרסומת פלאש שקפצה מ-ynet? הניחוש שלכם טוב בדיוק כמו שלי.

 

 

קישורים נוספים:

הודעה לעיתונות מנאס"א

דיווחים בעיתוני מדע פופולרי:

National Geographic , Scietific America , NewScientist

דיווח על כלב שהציל אשה שנחנקה מתפוח (אני יודע שזה לא קשור, אבל הייתי חייב להכניס משהו שאני כן מבין לפוסט הזה)

פעולות

Information

19 responses

29 03 2007
לא שומעים! » ארכיון » משושים

[…] מכיוון שאני עצלן מכדי לעדכן את הבלוגרול שלי בצורה עקבית, אני פשוט אפנה אתכם פה לבלוג עם השם המאוד מטעה "מקשקשים" של חזי עמיאל. למה לכם לקרוא אותו? למשל, בשביל פוסטים כמו זה, על הקוטב הצפוני המשושה של שבתאי. […]

29 03 2007
ערן בילינסקי

אני חושב זה קשור לזה.

29 03 2007
חזי

דרך אגב, התחלתי לכתבת את הפוסט הזה עוד לפני הדיווחים בעיתונים, והוספתי את הקישורים רק אחר כך. בדיעבד מסתבר שגם בדיווחים האלה נקטו בגישה הומוריסטית, גם אם מאופקת יותר משלי. לדעתי זה מעניין שתגלית כזאת שמאתגרת את כל מה שאנחנו מבינים, מביכה אותנו כל כך שאנחנו חייבים לפנות אל הומור. פשוט חוץ מלצחוק על זה אין לנו הרבה מה להגיד 😆

29 03 2007
חזי

הנה משהו שיכול להיות הסבר אפשרי לתופעה. בוהר שמוזכר שם הוא הנכד של.

29 03 2007
תומר

אני יודע מה זה. זו פשוט השתקפות של הפנטגון על־פני שבתאי!

29 03 2007
vandersister

אני מאוד בעד "משושבתאי" 😉 נשאלת השאלה מה יעשו דוברי האנגלית. Hex-Saturn-agon?…

30 03 2007
חזי

תומר, בפעם האחרונה שבדקתי הפנטגון היה מחומש. אבל בעצם זה לא פוסל את התשובה שלך…
Vandersister, מה אכפת לנו מדוברי האנגלית? שיתכנסו להם בפנטגון שלהם ויחליטו על משהו בעצמם.

30 03 2007
תומר

בדקת לפני ההתרסקות או אחרי? 😉

תבדקו מקרוב אם לא מוטבע על זה הלוגו של דארמה. (רק שהוא בכלל מתומן, לא משושה…)

30 03 2007
חזי

ההתרסקות על הפנטגון, או על האי של דארמה?

30 03 2007
BeNi

אולי גם לחייזרים בשבתאי יש פנטגון משלהם….

30 03 2007
ירדן

הגעתי לפה מההמלצה בבלוג "לא שומעים".
הבלוג נראה מאוד מעניין והייתי רוצה להתעדכן בדואר אלקטרוני על פוסטים אבל אני לא רואה פה את האפשרות. יש סיכוי שתוסיף כלי לעדכוני אימייל? תודה בכל מקרה.

30 03 2007
חזי

ירדן, אף פעם לא חשבתי שיש מי שמתעדכן בבלוגים באימייל, לא יותר נוח להשתמש בקורא רסס? אבל מספיק שיש מבקר אחד שמבקש, ואני מוסיף עדכון במייל!

30 03 2007
תומר

גם אני משתמש בדוא"ל (עצלנות בלבד, הממשק של גוגל רידר מספיק לי), בכלי המרה של RSS לדואר אלקטרוני שקיימים ברשת. http:://r-mail.org

30 03 2007
חזי

אני משתמש בגוגל רידר, אבל לפעמים גם ב-Liferea

ירדן – אתה יכול כמובן להשתמש בטיפ של תומר, אבל לכל מקרה הוספתי גם קישור למנוי אימייל (מתחת לארגז הכלים)

31 03 2007
תות

ממה שהבנתי המשושה הזה נראה כצורה גאומטרית סימטרית לגמרי.
פשוט מדהים… ממתי הוא קיים? מה זה בכלל?

31 03 2007
חזי

תות, זה בדיוק העניין! ממש לא יודעים מה זה. יש עדויות (מחלליות וויג'ר) שהוא כבר היה קיים לפני 25 שנים, כלומר זאת תופעה יציבה.
הנה עוד קישור לראיון קצר עם Kevin Baines, מדען שחוקר את זה. הראיון הוא מתוכנית הרדיו sciencefriday

31 03 2007
חזי

סליחה, בעצם זה הקישור לראיון

10 06 2007
dragonet

http://www.nature.com/news/2006/060515/full/060515-17.html

התופעה שוחזרה במעבדה.

cheers!

10 06 2007
חזי

dragonet – זה הקישור שנתתי בתגובה מס' 4
בכל מקרה, אני שמח לראות שחודשיים וחצי אחרי הפרסום הפוסט הזה עדיין מעורר עניין 😉

להשאיר תגובה

