צנזורה

2 03 2007

הכנסת העבירה בקריאה טרומית הצעת חוק "להגבלת גישה לאתרי אינטרנט למבוגרים", כלומר כל מה שקשור לפורנוגרפיה אלימות והימורים. נדמה לי שלחברי הכנסת הנכבדים שלנו אין מושג איפה הם חיים. הם חושבים שאינטרנט זה מין טלוויזיה משוכללת עם הרבה ערוצים שאפשר לצנזר ולהוריד ממנה את התכנים הלא ראויים על ידי חוקי מדינה. לך תסביר להם שהיום כל גולש הוא יוצר, כמות התוכן היא אינסופית, וכל נסיון לעשות הבחנה בין מה שראוי ומה שלא נידון לכישלון צורב. וזה בכלל לפני שניגשים לדון בשאלה הנצחית מה ראוי ומה לא. הנסיון של המחוקקים שלנו לאכוף את רצונם על האינטרנט שווה ערך לנסיון לחוקק חוקים שיגבילו את מזג האוויר המותר בישראל. תחוקקו ככל שתרצו, מזג האוויר אינו כפוף לרצונכם. זרמי האוויר נכנסים לתחום השיפוט של המדינה ללא הצהרה במכס על כמות אדי המים שהם נושאים איתם. אי אפשר לתבוע לדין את העננים. האינטרנט, כמו מזג האוויר, הוא תופעה גלובלית שכמעט ולא ניתן להכפיפה לחוקים מקומיים.

ראשית ההצעה מגדירה מה זה אתר למבוגרים. הבעיה היא שיש כל כך הרבה אתרים, שצריך יהיה מנגנון אוטומטי על מנת לברור. יורם ליכטנשטיין מ"הארץ" מדגים כיצד מנגנון כזה הופך את ההגדרה לאבסורד כאשר אתר לחינוך מיני ואתר לתמיכה בקורבנות פגיעה מינית נופלים תחת הקטגוריה של פורנוגרפיה. באופן דומה החוקר הקנדי רפל רוהוזינסקי מספר על מנגנון סינון אתרים של משרד החוץ האמריקאי:

…התוכנה גם סיננה כל אתר שבו הוזכרו ג'ורג' בוש ודיק צ'ייני (בוש ודיק הם כינוי לאיברי מין), וכך גם כל אתר של שגרירות אמריקאית בעולם מכיוון שהמלה שגרירות כוללת את שלוש האותיות ASS

על פי הצעת החוק, ספקיות האינטרנט מחוייבות לצנזר את התכנים האלה באופן אוטומטי אלא אם כן הגולש הוכיח שהוא מבוגר. איך בדיוק יתבצע הזיהוי הזה? איך ידע ספק האינטרנט אם הגולש כרגע הוא מבוגר אחראי או הילד בן ה-11 של אותו מבוגר אחראי? אולי יחייבו להתקין על כל מחשב קורא טביעת אצבע? (טיפ לחברי הכנסת הנכבדים: אני בניתי את המחשב שלי מחלקים שקניתי בנפרד, ובמקרה שכחתי לבזבז כמה מאות דולרים נוספים על קורא טביעות אצבע מיותר, שמן הסתם התוכנה שמפעילה אותו בכלל לא פועלת על מערכת ההפעלה שלי. ובכל מקרה לא נראה לי שהקורא הזה היה מצליח לזהות את טביעות האצבע של הבת שלי).

אין ספק שיש אתרים רבים שנושאים תוכן לא ראוי, אבל זוהי אחריותו של הגולש לסנן את התכנים. אני לא גולש אל האתר של חיזבאללה – אבל זה לא אומר שהמדינה צריכה להגביל אותי מלהכנס לשם. ואם אתם תחסמו אותי מלהכנס לאתר של החיזבאללה סביר להניח שזה רק יגרום לי להכנס לשם כדי לראות מה אתם מנסים להחביא ממני. תאמינו לי שזה לא יהיה קשה במיוחד. הנה למשל תוסף לשועל אש, שאחרי התקנתו תוכלו לצפות בתועבה של אתר Flickr גם אם אתם נמצאים כרגע בק"ק טהרן. אז אתם חושבים שאם באיראן מצאו דרך לעקוף את הצנזורה, אנחנו לא נדע מה לעשות?

עדכון: אחרי יותר מחודשיים הצעת החוק ממשיכה להתגלגל, ואני מגיב בפוסט איראן 2.0

פעולות

Information

3 responses

7 03 2007
חזי

יוסי גורביץ שם לב שהתנ"ך לא היה עובר את הצנזורה, ומסביר מה האינטרסים של מציעי החוק.

25 03 2007
שייקה

פורנו שולט!!!!!!! הדבר הכי טוב שקיים
עוזר לך לפרוק לחצים מהחיי האלה לא חושבים על כלום הכי טוב!

25 03 2007
חזי

וואוו, שייקה. אתה נשמע לי לחוץ בטרוף…

להשאיר תגובה

